Saturday, May 13, 2006

Alexendar

Alexendar adalah anak kepada philip II of macedon dan ibunya pula ialah olympias. beliau mempunyai seorang guru peribadi yang menggajarnya pelbagai ilmu dari ilmu pelajaran hinggalah keilmu peperangan iaitu aristotle. se-telah kematian bapanya yang agak konspirasi, beliau diangkat menjadi raja greek di usia yang sebegitu muda ketika itu juga pengguasaan pemerintahannya tersebar luas di tharace dan ilyria.

setelah pemerintahannya di greece dan balkan, beliau bercita-cita tinggi mahu meluaskan empayarnya. alexendar mengerahkan askar-askarnya menyeberang terus ke hellesport(dardanelles) dan mengambil alih startegi peperangan yang terbesar dalam sejarah dunia. disungai granicus berdekatan hellesport, alexander dan tenteranya dapat mengalahkan bala tentera miletus dan halicarnassus. dan buat pertama kalinya persia telah tunduk kepada grece. kerana kekuatan bala tenteranya, alexendar ingin menaluki sebahagian dari asia minor lalu terus kesyira. peperangan (battle of issus) tercetus dan akhirnya darius III of persia tunduk greece.

alexendar telah menghalau darius ke ecbatana. sepupu darius iaitu bessus mempunyai rancangan jahat. bessu membunuh darius dan beliau diangkat menjadi raja. setelah mendengar berita tersebut, alexendar telah menyerang wilayah bactricia dan membunuh bessus. ketika di wilayah amu darya, sebahagian bala tenteranya telah menunjukkan rasa tidak puas hati terhadap tonggak pemerintahan alexendar. konspirasi timbul dan melibatkan anak kepada general perangnya iaitu parmenion, alexendar telah membunuh kedua-duanya sekali dengan kejam. keseluruhan bala tenteranya tidak berpuas hati cara alexendar menerajui peperangan. konspirasi tersebut tidak diceritakan secara terperinci. namun alexendar telah menaluki bactria dan sogdiana setelah berperang dengan sukar, sekarang wilayah-wilayah tersebut adalah afghanistan hingga keindia. sesetengah wilayah disana terpaksa tunduk dengannya kerana takut untuk menghadapi bala tenteranya yang begitu besar. alexendar terus menuju ke hydaspes (sungai jhelum) dan menggalahkan tentera dibawah pemerintah podius. ketika tentera punjab berundur,bala tentera alexendar tidak mahu mengikutnya lagi. Alexendar telah menubuhkan angkatan tenteranya sendiri dan membawa tenteranya terus melalui wilayah padang pasir iaitu baluchistan atau sekarang disebut afghanistan dan iran. misi untuk menawan dunia berakhir dengan tragedi kepulangan yang menyeksakan. alexendar dan bala tentera berakhir di susa.

di susa alexendar telah menghadapi berbagai-bagai masalah dalaman dalam pemerintahnya komplot, untuk menentangnya juga timbul. namun begitu alexendar tetap ingin meneruskan perjuangan membesarkan empayarnya dengan mengikut laluan lautan arab. tetapi mengikut fakta, beliau telah diserang demam panas dan ahirnya mati diusia 33 tahun namun kematiannya banyak menjadi tanda tanya dari fakta yang pelbagai. alexendar telah meninggalkan seorang anak iaitu alexendar aegus. walaupun misi menawan dunia tidak kesempatan, beliau telah menjajah hampir kesemua wilayah timur tengah hingga keasia. terdapat banyak lagendanya yang cukup menarik seperti kesetian kudanya iaitu bucephalus yang sanggup mati mempertahankkan tuannya. mempunyai begitu ramai isteri dan melakukan hubungan sejenis.

Pstt... harus di-ingat, alexender dengan Iskandar adalah orang yang berbeza. Alexender menaluki dunia melalui darat. Iskandar menaluki dunia melalui Laut, dikatakan juga bahawa Alexendar juga telah mengalahkan tentera Iskandar bagi menaluki semula kota Babylon yang ditaluki oleh Iskandar yang mengalahkan raja Babylon.

3 comments:

  1. Maksud awak.. alexender the great ke?

    erm..

    nanti, bleh tak awak jelaszkan serba sedikit tentang kisah Zulkarnain pulak?

    terima kasih.. sbb takut nanti orang confuse..

    http://azlina.net

    ReplyDelete
  2. Maksud awak.. alexender the great ke?

    erm..

    nanti, bleh tak awak jelaszkan serba sedikit tentang kisah Zulkarnain pulak?

    terima kasih.. sbb takut nanti orang confuse..

    http://azlina.net

    ReplyDelete
  3. yup ni sejarah alexender the great. Insya'Allah nanti saya akan buat pasal Iskandar zulkarnain. Saya kena buat research dulu supaya tak salah info. Sebab wat masa ni itu jelah perbezaan paling ketara yang saya tau mengenai Alexender ngan Iskandar...

    ReplyDelete