Friday, January 25, 2008

MISTERI MANUSIA KERDIL

PADA zaman purba, di Kepulauan Flores, dipercayai wujud sejenis spesiesmanusia aneh yang keadaan fizikalnya berlainan sekali daripada manusianormal yang hidup ketika ini.

Jasad manusia aneh itu kerdilsehinggakan kalangan dewasa dalam kelompok mereka hanyalah setinggikanak-kanak berusia lima tahun.

Mereka memiliki lengan lebihpanjang, alis tebal, dahi yang miring, tidak mempunyai dagu dan rahangbawahnya diisi gigi besar tumpul. Gigi depannya lebih kecil sepertigigi manusia moden, lubang mata spesies manusia ini besar dan bulatmanakala otak mereka pula hanyalah sepertiga daripada otak manusiasekarang.

Walaupun fizikal spesies manusia aneh ini berbezadaripada jasad manusia yang wujud ketika ini iaitu `Homo Sapiens',perilaku mereka mirip manusia moden.

Mereka menggunakan apiuntuk memasak dan memburu sejenis gajah primitif yang hidup di wilayahitu dikenali Stegodon. Keupayaan berfikir dan kebijaksanaan merekaterserlah apabila dengan jasad kecil mereka itu, mereka mampumemikirkan taktik untuk menewaskan Stegodon yang seberat 1,000kilogram.

Kewujudanmereka terus `tersembunyi' di wilayah terasing di Kepulauan Flores,Indonesia itu selama entah beberapa lama sehinggalah pada suatu hari,secara tiba-tiba spesies manusia aneh itu lesap terus di muka bumi ini.

Seorang tua di Flores masih teringat legenda setempat yang diceritakan dari generasi ke generasi sehingga ke zaman moden.

“Di kepulauan kita ini, ada makhluk kerdil beredar selama berabad-abad,suatu ketika dulu. Mereka dinamakan Ebu Gogo, manusia kerdil berbuluyang tingginya hanya satu meter.” demikianlah antara maklumat makhluklegenda yang diceritakan kepadanya dan anak-anak watan Flores secaraturun-temurun.

Lelaki tua itu masih tertanya-tanya, benarkahwujud makhluk Ebu Gogo seperti diceritakan legenda masyarakatnya? Jikaya, mengapa makhluk itu tidak lagi ditemui? Jika sudah pupus, apa yangmenyebabkan mereka pupus?

Tahun 2003, penyelidik UniversitiNew England, New South Wales, Australia, mengerut dahi kehairanantatkala menemui tulang belulang aneh ketika menjalankan kerja arkeologidi gua Liang Bua di Flores. Yakin tulang yang dijumpai bersama fosiltikus raksasa, komodo dan gajah kecil itu adalah rangka manusia tetapianehnya, ia bersaiz kecil.

Kajian lanjut mendapati iabukanlah rangka kanak-kanak sebaliknya rangka spesies manusia aneh yangwujud suatu ketika dulu tetapi sudah pupus ketika ini!

Selepas ribuan tahun kekal sebagai rahsia yang tidak diketahui akhirnyakewujudan spesies manusia aneh itu yang kemudian dikenali dengan namasaintifik sebagai `Homo Floresiensis' mula terbongkar.

Seterusnya fosil rangka spesies manusia aneh itu bersama peralatan batumereka ditemui berterusan dan antara penemuan tulang belulang terbarudipercayai milik sembilan jasad Homo Floresiensis.

Penemuanrangka sembilan Homo Floresiensis itu bagaimanapun berusia 15,000tahun, membuktikan jarak masa antara fosil pertama dan fosil terbaruadalah 3,000 tahun.

Kumpulan spesies manusia kerdil itu wujuddan membiak di Flores selama 3,000 tahun! Mereka dipercayai terus hidupterasing di pulau itu dalam tempoh amat lama.

Penemuanmenimbulkan pelbagai teori mengenai kewujudan Homo Floresiensis. Adamengatakan mereka pada asalnya bersaiz sama seperti manusia biasatetapi ketika tiba di kepulauan Flores, keadaan alam mengubah merekamenjadi kerdil, sama seperti kebanyakan haiwan lain di pulau itu yangturut bersaiz kecil.

Sesetengah lain menyangkal teori berkenaan dengan menyatakan bahawa Homo Floresiensis sememangnya spesies manusia yang kecil.

Satu lagi misteri membingungkan menyelubungi penemuan fosil HomoFloresiensis adalah mengapa mereka pupus? Dan benarkah mereka pupusatau mereka sekadar meninggalkan kepulauan Flores dan berhijrah kewilayah lain?

Terdapat teori menyatakan masyarakat HomoFloresiensis pupus disebabkan lava gunung berapi yang melandakeseluruhan pulau itu tetapi punca sebenar kepupusan atau keghaibanmereka dari dunia ini, tiada siapa yang tahu.

Masih banyakpersoalan tidak terjawab mengenai kewujudan Homo Floresiensis atau EbuGogo; mengapa mereka hanya wujud di Flores saja? Adakah mereka masihwujud ketika ini tetapi bersembunyi daripada manusia lain?

FAKTA: Homo floresiensis

Ramaipihak menggelarkan Homo Floresiensis sebagai Hobbit lantaran fizikalspesies manusia itu yang kerdil menyamai gambaran Hobbit yang kerapmuncul dalam cerita fiksyen antaranya ‘Lord of The Rings’.

Kajianlanjut mendapati rangka yang ditemui pada September 2003 itu milikperempuan, tingginya ketika berdiri tegak kira-kira satu meter danberatnya hanya 25 kilogram. Ia dianggarkan berusia sekitar 30 tahunketika meninggal dunia.

Homo floresiensismenghasilkan peralatan batu seperti pisau batu dan peralatan rumah lainmanakala makanan mereka adalah ikan, katak, ular, kura-kura dan burung.

EbuGogo dikatakan berkomunikasi sesama mereka dalam bahasa yang terdengarseperti menggumam dan mampu menirukan ucapan manusia seperti burungkakak tua.

1 HOMO HABILIS ~ NICKNAME: Handyman LIVED: 2.4 to 1.6 million years ago HABITAT: Tropical Africa DIET: Omnivorous – nuts, seeds, tubers, fruits, some meat

2 HOMO SAPIEN ~ NICKNAME:
Human LIVED: 200,000 years ago to present HABITAT: All DIET: Omnivorous - meat, vegetables, tubers, nuts, pizza, sushi

3 HOMO FLORESIENSIS ~ NICKNAME:
Hobbit LIVED: 95,000 to 13,000 years ago HABITAT: Flores, Indonesia (tropical) DIET: Omnivorous - meat included pygmy stegodon, giant rat

4 HOMO ERECTUS ~ NICKNAME:
Erectus LIVED: 1.8 million years to 100,000 years ago HABITAT: Tropical to temperate - Africa, Asia, Europe DIET: Omnivorous - meat, tubers, fruits, nuts

5 PARANTHROPUS BOISEI ~ NICKNAME:
Nutcracker man LIVED: 2.3 to 1.4 million years ago HABITAT: Tropical Africa DIET: Omnivorous - nuts, seeds, leaves, tubers, fruits, maybe some meat

6 HOMO HEIDELBERGENSIS ~ NICKNAME:
Goliath LIVED: 700,000 to 300,000 years ago HABITAT: Temperate and tropical, Africa and Europe DIET: Omnivorous - meat, vegetables, tubers, nuts

7 HOMO NEANDERTHALENSIS ~ NICKNAME:
Neanderthal LIVED: 250,000 to 30,000 years ago HABITAT: Europe and Western Asia DIET: Relied heavily on meat, such as bison, deer and musk ox

6 comments:

  1. Anonymous10:36 AM

    gambarnya ada dlm gua flores indon...kesana kita dong.....

    ReplyDelete
  2. nambah lagi wawasan ku....

    ReplyDelete
  3. Anonymous8:14 PM

    mengapa tidak:)

    ReplyDelete
  4. Anonymous8:21 PM

    wa..... :O

    ReplyDelete
  5. Anonymous7:31 PM

    inilah dia makhluk sebelum Adam. Mereka bukan manusia. settle misteri aku!

    ReplyDelete
  6. Anonymous10:25 PM

    makhluk sebelum adam???sedangkan sudah di jelaskan manusia pertama di muka bumi adalah adam,jangan dibutakan dengan permainan barat

    ReplyDelete